تولید کننده تجهیزات لبنیاتی

معرفی انواع دستگاه های لبنیاتی مانند کره گیر، پاتیل پخت شیر، شیر سردکن و...

تولید کننده تجهیزات لبنیاتی

معرفی انواع دستگاه های لبنیاتی مانند کره گیر، پاتیل پخت شیر، شیر سردکن و...

نحوه کره گیری از ماست با استفاده از دستگاه کره گیر برقی

کره حیوانی و طبیعی یکی از فرآورده های لبنی پر مصرف در انواع غذاهای ما ایرانی ها می باشد. همچنین به عنوان مهمترین عنصر سفره های صبحانه از آن یاد می شود. در این مقاله می خواهیم با هم طرز صحیح تولید کره در خانه را آموزش دهیم. مهمترین چیزی که برای کره گیری باید بدانید این است که کره را نمی توان مستقیما از شیر گرفت و در ابتدا باید ماست بندی را انجام داده، سپس چربی آن را با دستگاه کره گیر برقی یا با روش های دیگر جدا کنید. ممکن است شما بارها و بارها در منزل خود و با استفاده از روش های سنتی کره گیری را انجام داده باشید، ولی ما سعی داریم تا اصولی ترین و ساده ترین راه برای کره گیری از ماست یا خامه را به شما آموزش دهیم. پس حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که میدانید کره حیوانی و طبیعی درصد چربی سالم بالایی دارد ( حدودا 80%)، این چربی می تواند انرژی زیادی را به بدن برساند و حس خستگی را در طول روز از انسان دور کند. این چربی از نوع چربی غیر اشباع بوده و در قلب و عروق شما رسوب نمی کند. همچنین در صورت داشتن فعالیت بدنی مناسب، به منعطف شدن هر چه بیشتر رگ های بدن کمک می کند. کره علاوه بر چربی مفید، سرشار از انواع ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز برای بدن می باشد. شما می توانید با مصرف مقدار معینی از این ماده در طول روز، استخوان های خود را در برابر پوکی استخوان مقاوم کنید. همچنین به دلیل برخورداری از مقدار فراوان ویتامین A در هر قاشق غذاخوری از کره، کمک شایانی به قدرت بینایی شما می شود. به طور خلاصه می توان گفت که کره طبیعی حاوی ویتامین A، Mg، Ca و سایر املاح معدنی می باشد.

 

روند کره گیری از ماست

در زمان های قدیم، کره گیری یکی از سخت ترین کارها برای دامداران و عشایر بود. چرا که برای تامین کره، باید ماست و آب را درون مشک های دست ساز ریخته و تا زمانی که چربی از آن جدا نشده بود به صورت مداوم و پیوسته مشک را تکان می دادند. نتیجه این کار دشوار که مدتها طول می کشید، مقداری چربی کف مانند بر سطح دوغاب بود. سپس کف ها را به کمک ابزار های متفاوت از جمله کفگیر جمع آوری نموده و درون ظرفی می ریختند. بدین ترتیب مدت ماندگاری چربی جدا شد از ماست بیشتر می شد و مدتها می توانستند از آن بهره ببرند. با پیشرفت علم و تکنولوژی و گرایش مردم به زندگی های مدرن، دستگاه های به منظور تولید کره به وجود آمدند و کره گیری خیلی ساده تر شد. این دستگاه ها با نام کره گیر یا مشک برقی شناخته می شوند و هر کسی با استفاده از این دستگاه ها می تواند کره مورد نیاز روزانه خود را تهیه نماید. چرا که استفاده از آنها بسیار ساده بوده و نیازی به تجربه خاصی ندارد. در ادامه می خواهیم نحوه کره گیری با استفاده از این دستگاه ها را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم،

مرحله اول: دقت به جنس دستگاه

مهمترین نکته قبل از کره گیری و استفاده از دستگاه های کره گیر برقی، توجه به جنس مورد استفاده در ساخت بدنه و مخزن دستگاه می باشد. حتما دقت کنید که جنس کره گیر از استیل یا آلومینیوم باشد تا در صورت تماس با آب و ماست، طعم و رنگ مواد داخل مخزن (ماست، کره و یا دوغ) به هیچ عنوان تغییر نکند. پس از انتخاب بهترین نوع کره گیر ( کره گیر کارگاهی ، کره گیر صنعتی و...) باید مقدار مناسبی ماست درون دستگاه بریزید و به اندازه یک پنجم آن آب خنک درون دستگاه ریخته شود و برای انجام بهتر و جوابدهی سریع تر از چند کیلو یخ حبه ای نیز می توانید استفاده کنید.

 

مرحله دوم: شستشوی مخزن کره گیر

قبل از اقدام به کره گیری، ابتدا مقداری آبگرم درون مخزن کره گیر بریزید و پس از بستن درب کره گیر برقی، دکمه استارت آن را بزنید. با روشن شدن دستگاه، همزن آب گرم را در تمامی نواحی مخرن به گردش در آورده و آلودگی و کثیفی موجود در دستگاه به این ترتیب کاملا پاک می شود. با گذشت 10 الی 15 دقیقه، دستگاه را خاموش نموده و آب موجود در مخزن را تخلیه نمایید و اجازه دهید که داخل مخزن خشک شود.


مرحله سوم: اضافه کردن مواد لازم برای کره گیری

ابتدا مقداری ماست پر چرب را به همراه مقداری آب درون کره گیری بریزید. توجه داشته باشید که هر چقدر درصد چربی ماست بیشتر باشد، همانقدر کره بیشتری نیز می توانید دریافت کنید. همچنین با سفارش دستگاهی با دور موتور بالاتر، می توانید کره بیشتری را از ماست بگیرید. همچنین به هیچ عنوان ماست تهیه شده از شیر گاو، گوسفند یا بز را با هم مخلوط نکنید. چرا که کره تولید شده از ترکیب چندین ماست مختلف طعم جالبی نخواهد داشت. پس از بستن درب دستگاه، تایمر کره گیر را بر روی زمان لازم قرار داده و دکمه استارت را بزنید.

 

مرحله چهارم: کارکرد اتوماتیک کره گیر

با روشن نمودن موتور دستگاه کره گیر برقی، 40 الی 60 دقیقه اجازه دهید تا کار کند. پس تایمر را بر روی 1 ساعت تنظیم نمایید. به محض پایان یافتن این زمان، دستگاه را خاموش کنید و کره تولید شده را جمع آوری نمایید.

 

مرحله نهایی: جمع آوری کره از روی دوغ

کره تولید شده را به کمک یک کفگیر کاملا تمیز و استیل از روی دوغ بردارید. به منظور خروج کامل دوغ از کره، آن را داخل یک توری یا پارچه ای تمیز و نازک بریزید. سپس پارچه را به صورت کامل بفشارید تا آب موجود در کره کاملا خارج شود. سپس پارچه را از جایی آویزان کنید تا در اثر فشار و جاذبه، تمامی دوغ خارج شود. با اطمینان از تخلیه کامل دوغ از کره، حالت کره سفت و خمیری می شود. برای شکل گیری کامل کره می توانید پارچه حاوی کره را درون یخ قرار دهید. بدین ترتیب چربی سرد شده و فرم مورد نظر را می گیرد. همانطور که مشاهده نمودید فرآیند کره گیری با استفاده از دستگاه کره گیر برقی آلپ کاملا ساده بوده و برای این کار تنها به دستگاهی برقی نیاز دارید. همچنین برای افزایش ماندگاری کره می توانید آن را ابتدا جوشانده سپس درون فریزر قرار دهید. 

منبع: https://alpsanat.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد